Fotograf Kulturhistoriker Museumsmann
Sune Ambrosiani (1874-1950) var kulturhistoriker och museiman. Han fotograferade i samband med sin yrkesutövning inom kulturmiljövården.[sv]
Fotograf
Sten Didrik Bellander (1921-2001) började sin bana som elev vid olika ateljéer i Sverige. Efter andra världskriget tillbringade han ett år i USA som assistent åt Richard Avedon. Från 1948 hade han den egna ateljén Savoy, där han ägnade sig åt porträtt- reklam- mode- och industrifotografering. Han blev bl. a. känd för sina barnbilder. År 1958 var han med om bildandet av fotografkollektivet Tio fotografer, tillsammans med bland andra Tore Johnson och Hans Malmberg.[sv]
Fotograf
Lars Jesper Benzelstierna (1808-1880) var underlöjtnant vid norra Skånes infanteriregemente, men tog avsked från det militära år 1841. Han utförde det första, idag bevarade fotografiporträttet i Sverige, under 1840-talet. Hösten 1840.var han tillsammans med Urban Emmanuel Mannerhjerta och Georg Albert Müller den första att ställa ut egna daguerreotyper i Sverige Utställningen hölls på Kungliga Slottet i Gamla stan i den norra slottsflygeln där museiverksamhet då bedrevs.[sv]
Fotograf
Kerstin Bernhard (1914-2004) var en legendarisk mode-, mat- och reportagefotograf. Efter fotografisk utbildning i Tyskland öppnade hon 1939 en egen porträttateljé i Stockholm. Förutom att porträttera brudpar och barn, fotograferade hon skådespelare.[sv]
Fotograf
Anton Blomberg (1862-1936) var främst verksam som fotograf i Stockholm, dit han flyttade från Karlstad 1888. Han var en av pionjärerna som reportagefotograf, och var 1899-1914 anställd för tidningen Idun. I december 1900 blev han utnämnd till Kunglig hovfotograf. 1914 lade han ner sin verksamhet efter cirka 60 000 bilder.[sv]
Fotograf Lege
Carl Peter Curman (1833-1913) var läkare, vetenskapsman, professor, kulturpersonlighet och fotograf med fotografier främst från Västkusten och Stockholm, men också från andra länder i Europa.[sv]
Fotograf
Hélène Edlund (1858-1941) var verksam i Stockholm under slutet av 1800-talet med Ateljé bla på Östermalmstorg 2. Hon finns förutom på Nordiska museet även i bl a i Stockholms stadsmuseums samlingar. Vi vet att hon verkade som porträttfotograf.[sv]
Fotograf
Bertil Ekholtz (1915-2013) var dokumentärfotograf verksam i Västerbotten. Som son till två fotografer började han fotografera på 1930-talet. I början fotograferade han porträtt, sen stadsmiljöer i Umeå, landskap, gruvindustri och utbyggnaden av vattenkraften. Han hade fotograferingsuppdrag för skogsindustrin, bl.a. för Mo & Domsjö och SCA. Han fotograferade även för Svenska Turistföreningen (STF), Västerbottenskuriren och Västerbottens museum och var verksam till slutet av 1990-talet.[sv]
Fotograf
Hedda Ekman var fotograf och skrev också böcker, bland annat släktkrönikor över familjen Johan Ekman. Motiven för hennes fotografier är familjeliv och porträtt, folkliv och natur, fiskare och fiskförsäljning. 1894 började hon fotografera med stativ och glasplåtar i Göteborgs skärgård där hon och hennes familj hade sommarvilla på Styrsö sedan 1891. Hon har också fotograferat i London och på den engelska landsbygden.[sv]
Fotograf
Sigurd Erixon (1888-1968) var etnolog, professor i nordisk och jämförande folklivsforskning vid Nordiska museet och Stockholms högskola 1934-55. Sigurd Erixon ledde 1916-34 Nordiska museets etnologiska fältarbeten, där han även fotograferade.[sv]
Fotograf
Gösta Florman född 1831 i Uppsala, inskrevs som kadett på Carlberg 1849. Vid avskedstagandet från det militära 1872 erhöll han kaptens rang. Redan 1863 gav han sig in på 'det borgerliga förvärfvets väg' och öppnade fotografiatelier i Kristinehamn. År 1867 flyttades ateljén till Karlstad och 1871 till Stockholm där den förblev. Flormans tekniskt utmärkta arbete erövrade Stockholm. Den högre societeten och kungahuset hörde till hans fasta kundkrets. Han var med och startade Svenska fotografers förbund 1895, där han även var ordförande i många år.[sv]
Fotograf
Thorvald Gehrman (1855-1946) blev yrkesfotograf 1896, då hans fotograffirma etablerades. Han var främst verksam i Stockholm, Uppsala och Hedemora. Han dokumenterade landskapet Dalarna för Svenska Turistföreningen, STF. Han utnämndes 1910 till Kunglig hovfotograf.[sv]
Fotograf
Fotografen Gösta Glase (1920-2001) är upphovsman till många klassiska Stockholmsfotografier från 1950-, 60- och 70-talen. Gösta Glase var gift med journalisten Beatrice Glase, och tillsammans har de gett ut flera böcker om Stockholm. Båda var också verksamma i tidskrifterna Idun och Vecko-Journalen där Gösta Glase medverkade med porträtt, mat-, mode- och resebilder. I slutet av 1950-talet fick han i uppdrag av stadsträdgårdsmästare Holger Blom att dokumentera all offentlig konst i Stockholm.[sv]
Fotograf
Karl Werner Edmund (KW) Gullers (född 1916-09-05, död 1998-02-21), var en internationellt uppmärksammad svensk fotograf. Efter att ha gått i lära hos bl a porträttfotografen Jan de Meyere startade han egen verksamhet år 1938. Förutom otaliga reportage för tidningar som Picture Post, Se, Vi och Allers gjorde han 100 fotoböcker i både färg och svartvitt. Hans bilder utgör en unik dokumentation av den genomgripande förändring Sverige gått igenom under 1900-talet.[sv]
Fotograf
Agnes Hansson (1888-1961) arbetade som rödakorssyster och hade fotografi som sitt stora fritidsintresse. Hon var en av Sveriges mer framstående amatörfotografer under 1930-50-talet; medlem i Stockholms Kameraklubb och deltog flitigt i diverse fototävlingar. Hennes bilder är starkt präglade av periodens lyriska piktorialism och brukar förknippas med den s k Rosenlundsepoken inom svensk fotografi. Hon har fått två egna uppslag i ”Den svenska fotografins historia” (Söderberg/Rittsel, 1983).[sv]
Fotograf
Gustaf Adolf Hedman (1876-1955)var fotograf i Transtand från början av 1920-talet[sv]
Fotograf
Petrus Hedström[sv]
Fotograf
Karl Heinz Hernried (1912–1988) var en Stockholmsbaserad reportagefotograf med stor känsla för vardagliga motiv och för komposition. Han arbetade bl a som frilans. I de delar av hans arkiv som täcker 1950- och 60-talen finns bilder från ett TV-tittande folkhem liksom sociala reportage kring ungdomskultur och människor som hamnat på i samhällets marginaler. Hernried dokumenterade även framväxten av Stockholms förorter.[sv]