Knut Åsdam (født 28. august 1968 i Trondheim) er en norsk kunstner. Han anvender film, video, fotografi, tekst, lyd og arkitektur.
Livet i dagens urbane samfunn er et tilbakevendende tema i Åsdams kunst. Hans eksperimentelle arbeider søker å avdekke byens underbevissthet og de underliggende strukturer som påvirker vår personlighet. Gjennom film, video og installasjon viser Åsdams verk det moderne samfunnet, dets psykologiske og materielle effekter og hverdagens slit og strev, og hvordan individer tilpasser sin identitet og sine ønsker i reaksjon til samfunnets regler og organisering. Det særegne ved Åsdams filmer skapes ved at han henleder oppmerksomheten på rom, historie og sted. Dette kombineres med en akutt følelse av subjektivitet og språk og en blanding av dokumentariske og fiktive narrative elementer som driver fram handlingen.
Temaene i hans arbeid kan knyttes til fire viktige kategorier: Det talte og det levende, seksualitet og kamp. Disse bekymringene vedrører ofte temaer for dissidens og analyse av rom i forhold til begjær, bruk og historie. Åsdams tilnærming til det kinematiske feltet er skapt ved å føre ressursenes romlige og stedrettede diskurser fra samtidskunstkonteksten til film. Videre bruker han fortelling uten plot og et skifte mellom dokumentariske og fiktive narrative elementer i filmene.[trenger referanse]
Åsdam representerte Norge på Venezia-biennalen i 1999 og ble representert i Artforum, som betraktes som det viktigste internasjonale kunstmagasinet.
Åsdam har stilt ut internasjonalt siden 1998, som for eksempel i New Yorks PS1, som er en avdeling av Museum of Modern Art (MoMa), Tate Britain, Kunsthalle Bern, Istanbul Biennial, Museum of Contemporary Art, Moderna museet i Stockholm samt Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris.
Høsten 2008 skal Åsdam lage filmen Abyss for Tate Modern.
Åsdam var finalist i Lorck Schives kunstpris ved Trondheim kunstmuseum 2013.