Andre språk: Raku Kichizaemon V Sonyu (svensk)
Sonyu V, född 1664 (även 1663 anges ibland), död 1716, keramiker. Han föddes som en son till Kariganeya Sanuemon, chef för en stor konstnärlig familj, och adopterades senare av Ichinyu för att bära Raku-namnet och verken vidare. (newworldencyclopedia.org). Han lyckades som 5:e generationen 1691. 1708 tog han tonsuren och antog det avgående namnet Sonyu. Hans riktiga far, Kariganeya Sanuemon var den yngsta brodern till Ogata Soken, vars söner, Ogata Korin och Kenzan, var hans kusiner. Korin och Kenzan bildade en unik, mycket dekorativ stil av målningar och keramik som kallas "Rinpa"-skolan under Genroku-perioden, och var en av de mest framstående stilarna i japansk konsthistoria. Ändå sökte Sonyu sin kreativa inspiration mer i icke-dekorativa teskålar av Chojiro i hans försök att etablera sin egen stil. Hans torra, mattsvarta glasyr, allmänt känd som kase-glasyr, är ett bevis på Sonyus benägenhet för stilen Chojiro. Den tunga, massiva närvaron, som om det vore en rostig järnmassa, talar tydligt om Sonyus estetiska tillvägagångssätt. (www.potterycentre.com)
Sonyu V, 1664-1716, was born as a son of Kariganeya Sanuemon, the head of a great artistic family, and was later adopted by Ichinyu to carry on the Raku name and works. (newworldencyclopedia.org) Born as a son of Kariganeya Sanuemon and later adopted by Ichinyu. He succeeded as the 5th generation in 1691. In 1708 he took the tonsure, assuming the retiring name of Sonyu. His real father, Kariganeya Sanuemon was the youngest brother of Ogata Soken, whose sons, Ogata Korin and Kenzan, were his cousins. Korin and Kenzan formed a unique, highly decorative style of paintings and ceramics called the "Rinpa" school during the Genroku period, being one of the most distinguished styles in the history of Japanese art. Nonetheless, Sonyu pursued his creative inspiration more in non - decorative tea bowls of Chojiro in his effort of establishing his own style. His dry, matte black glaze, commonly known as kase glaze, is a proof of Sonyu's inclination for the style of Chojiro. The heavy, massive presence, as if it were a rusted iron mass, speaks clearly of the Sonyu's aesthetic approach. (www.potterycentre.com)
Status | Lagret av | Tidspunkt |
---|---|---|
Publisert | Magnus Johansson (Statens museer för världskultur[sv]) | 21.01.2018 11:48:44 |
Til vurdering | Ulf Bodin (KulturIT) | 14.12.2017 15:54:14 |
root | 19.03.2024 21:51:12 | |
Magnus Johansson (Statens museer för världskultur[sv]) | Statens museer för världskultur (Myndighet) [sv] | 26.09.2022 09:47:53 |
Ulf Bodin (KulturIT) | KulturIT | 19.12.2017 09:11:09 |
Status | Lagret av | Tidspunkt |
---|---|---|
Publisert | Magnus Johansson (Statens museer för världskultur[sv]) | 21.01.2018 11:48:44 |
Til vurdering | Ulf Bodin (KulturIT) | 14.12.2017 15:54:14 |
Erstatt | Lagret | Lagret av |
---|---|---|
26.09.2022 09:47:53 | 26.09.2022 09:43:43 | Magnus Johansson (Statens museer för världskultur[sv]) |
26.09.2022 09:43:43 | 01.06.2019 13:19:14 | Magnus Johansson (Statens museer för världskultur[sv]) |
21.01.2018 11:48:44 | 19.12.2017 09:11:09 | Magnus Johansson (Statens museer för världskultur[sv]) |
19.12.2017 09:11:09 | 14.12.2017 15:54:14 | Ulf Bodin (KulturIT) |
14.12.2017 15:54:14 | 14.12.2017 15:54:14 | Ulf Bodin (KulturIT) |