Nicolai Beer
B. arbeidet ved arkitektkontorer i Kristiania 1911, England 1912 og Düsseldorf 1913, før han startet egen praksis i Kristiania 1914. Majorstuveien 25 D var hans gjennombrudd som arkitekt, en "moderne leiegård" med leilighetene gruppert om en trapp midt i bygningen. En god utnyttelse av tomt og topografi preger hans egen bolig, Industrigt. 21.. B. deltok i en rekke konkurranser og mottok 1. premie for bl.a. Blindern Studenthjem. Anlegget er et representativt eksempel på ny-klassisistisk arkitektur i Norge. Oppførelsen av Prof. Dahls gate 24 viser hans særlige engasjement i "farvesaken". Et bevisst forhold til materialer og farger ble også klart uttrykt i Fred. Olsens gate 5 med rødgul pussfasade og vindusomramning i lys granitt, mens Steplagården fikk mineralittpuss.
I det viktige stilskifte som oppstod i 1920-årene, tilhørte B. avantgarden blant norske arkitekter, tydelig inspirert av den store utstillingen i Stuttgart 1927 (Weissenhofsiedlungen). Charles Garniers enkle og rasjonelle boligtyper må også ha virket forbilledlig. Dette stilskifte tydeliggjøres i regulerings- og byggeplanene for Bislet Byggeselskap I-V (1923–1933). Her ble monumentale boligblokker bygd i velavveiet symmetri foran en solfylt plass, med overganger fra nyklassisisme, "Neue Sachlichkeit" til funksjonalisme. Likeledes er boligfeltet Heia (ved Drammensveien) et utmerket eksempel på funksjonalismens inntog i norsk arkitektur. B.s betydelige innsats i boligplanlegningen gav ham også store oppgaver for industribedrifter.