Raku Kichizaemon IX Ryonyu (1755 - 1834) [sv]

Andre språk: Raku Kichizaemon IX Ryonyu (svensk)

Personer med anknytning till Världskulturmuseerna (Statens museer för världskultur) [sv]

Beskrivelse
Ryonyu, född 1755, död 1834, keramiker. [sv]
Livsrolle
Ansvarlig forvalter
Statens museer för världskultur (Myndighet) [sv] forvalter informasjonen på denne siden
Lisens
Ingen rettigheter reservert (CC0) gjelder informasjonen på denne siden og ikke noen verk/objekter opprettet av aktøren
Sist lagret
19.04.2024 09:39:36
Publisert
Status

URI
http://kulturnav.org/481b2fc8-ae74-4b12-9682-d93cfd9f7ed8 | RDF/XML | JSON-LD
Navn
Raku Kichizaemon IX Ryonyu
Svensk

Fornavn
Ryonyu
Svensk

Mellomnavn
Kichizaemon
Svensk

Etternavn
Raku
Svensk

Annet navn
Raku Kichizaemon 9th [sv] -

-Navn
Raku Kichizaemon 9th
Svensk
Ryonyu (了入) [sv] -

-Navn
Ryonyu (了入)
Svensk
Ryōnyū [sv] -

-Navn
Ryōnyū
Svensk
Beskrivelse
Ryonyu, född 1755, död 1834, keramiker.
Svensk

Fødsel
1755

-Tidspunkt
1755
Død
1834

-Tidspunkt
1834
Livsrolle
-Livsrolle
Bokmål

Svensk

Engelsk

Tysk
Kjønn
Bokmål

Nynorsk

Man
Svensk

Man
Engelsk

Tysk

Estisk

Biografi

Ryonyu, född 1755, död 1834, keramiker. Han var den andra sonen till Chonyu, den sjunde generationens chef. Eftersom hans äldre bror, Tokunyu den åttonde generationen, var vid dålig hälsa, ärvde Ryonyu hushållets överhuvud vid 15 års ålder. Från den tidpunkten levde han ett långt liv med att tillverka keramik, tills han dog vid 79 års ålder. Han förlorade sin far vid 15 års ålder, hans äldre bror vid 19, och när han var 33, gick alla familjens verk sedan Chojiros tid förlorade i den stora Tenmei-branden (även känd som "Donguri Yake" the Acorn Blaze) som brände det mesta av Kyoto och Kamigyo till marken. Året därpå förlorade han också sin fru och vid 49 års ålder förlorade han sin äldsta son, som då var 18 år. Ryonyu gav dock inte efter för de många olyckor han råkade ut för, eftersom han färdigställde serien med 200 teskålar året efter sin brors död, och året efter den stora branden producerade han 200 teskålar för att fira tvåhundraårsdagen av bortgången. från Chojiro.

Han fick stor hjälp från Senke-skolan, i synnerhet Sotsutakusai, den åttonde generationens chef för Omotesenke. Ryonyu lade en fast grund för Raku-hushållet och skulle så småningom få beröm från folket för att de återställt familjen till dess forna glans. Förutom sin keramik visade han talang inom många andra områden, studerade dikt, kalligrafikonst, spådom, shinto och andra ämnen. Under sina senare år byggde han ett hus att gå i pension i Ishiyama, Omi (dagens Shiga-prefektur), där han njöt av fiske och andra hobbyer samtidigt som han fortsatte att producera verk. Hans verk på Ishiyama inkluderade många graverade verser. Ryonyus stil genomgick betydande förändringar under hela sitt liv, och eftersom han ändrade sitt sigill är det möjligt att uppskatta datumen för hans verk. Sigillen han använde från det att han ärvde släktnamnet tills det försvann i den stora branden som inträffade under det åttonde året av Tenmei-perioden (åldrar 15-33) är känt som 'Hizen-in (förbränningssigillen) '. Mellersta sigillen var vad han sedan använde fram till sin pensionering (34-56 år), på vilken han använde 'Inkyo-in (pensioneringsseglet)' tills han gick bort (57-79 år). Medan glimtar av hans unika stil redan kan ses i hans Pre-Fire chawan-skålar, är Mellansäl-perioden när Ryonyu verkligen kommer till sin rätt. Samtidigt som han hedrade de 200 år av Raku chawan-traditionen som började med Chojiro, ändrade Ryonyu sin stil till en ny prydnadsform som kan beskrivas som innovativ. Ryonyu fokuserade på spatelskrapning, en av de unika egenskaperna som finns i handformade skålar och sökte en form som spateln kunde skapa. Namnet "Gandoken" tilldelades Ryonyu och Raku Tea House av Ryoryosai, 9:e generationens chef för Omotesenke, och senare i livet skulle Ryonyu anta aliaset Ryojorojin (den åldrade resenären).

Svensk

Ryonyu (1755-1834) was the second son of Chonyu, the seventh generation head. Because his elder brother, Tokunyu the eighth generation, was in poor health, Ryonyu inherited the head of the household at age 15. From that point on he led a long life crafting ceramics, until his passing at the age of 79. He lost his father at age 15, his elder brother at 19, and when he was 33, all of the family’s works since the time of Chojiro were lost in the Great Tenmei Fire (also known as ‘Donguri Yake’ the Acorn Blaze) that burned most of Kyoto and Kamigyo to the ground. The following year he also lost his wife, and at age 49 he lost his eldest son, who was 18 at the time. Ryonyu did not succumb to the many misfortunes he encountered however, as he completed the series of 200 tea bowls the year after his brother’s death, and in the year following the great fire, he produced 200 tea bowls to commemorate the bicentennial anniversary of the passing of Chojiro.

He received major assistance from the Senke school, in particular Sotsutakusai, the eighth generation head of the Omotesenke. Ryonyu laid a firm foundation for the Raku household, and would eventually earn praise from the people for restoring the family to its former glory. In addition to his ceramics, he exhibited talent in many other fields, studying poem, calligraphy art, divination, Shinto, and other subjects. In his later years, he built a house to retire at in Ishiyama, Omi (present day Shiga Prefecture), where he enjoyed fishing and other hobbies while continuing to produce works. His works at Ishiyama included many engraved verses. Ryonyu’s style underwent significant changes throughout his life, and because he changed his seal, it is possible to estimate the dates of his works. The seal he used from the time he inherited the family name until it was lost in the great fire that occurred in the eighth year of the Tenmei period (ages 15-33) is known as ‘Hizen-in (the Pre-Fire Seal)’. The Middle Seal was what he then used until his retirement (ages 34-56), upon which he used ‘Inkyo-in (the Retirement Seal)’ until passing away (ages 57-79). While glimpses of his unique style can already be seen in his Pre-Fire chawan bowls, the Middle Seal period is when Ryonyu truly comes into his own. While honoring the 200 years of Raku chawan tradition that began with Chojiro, Ryonyu changed the course of its style to a new ornamental form that can be described as innovative. Ryonyu focused on spatula scraping, one of the unique characteristics found in hand molded bowls and sought a shape that the spatula could create. The name “Gandoken” was awarded to Ryonyu and the Raku Tea House by Ryoryosai, the 9th generation head of Omotesenke, and later in life Ryonyu would adopt the alias of Ryojorojin (the aged traveler).

Engelsk

Carlotta-SMVK
25719684

-Id
25719684
-System
Carlotta-SMVK
DigitaltMuseum
0210311799252
-Id
0210311799252
-System
DigitaltMuseum
Ingen treff.
Uuid
481b2fc8-ae74-4b12-9682-d93cfd9f7ed8
ACL (rettigheter)
434bb1b5-eb51-4f56-aec4-5f5a79835b31_SHARED
Plassholdere
Nei
Godkjente forslag
Benyttes av (Primus/Digitalt Museum)
Benyttes av (abonnement)
Deles i mapper