Gudrun Kongelf
var en norsk maler, grafiker, tegner og illustratør. Hele hennes kunstnerskap er basert på en nonfigurativ uttrykksform. Hun høre hjemme blant det abstrakte formspråkets pionerer i Norge.
Utdannelse
Kongelf var student ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo under Carl von Hanno og Per Krohg i perioden 1932–1934, og senere under Wilhelm Krogh-Fladmark (1937–1938). Under 2. verdenskrig var hun elev av Bjarne Engebrets ved hans private malerskole. Etter krigen fortsatte hun på Statens håndverks- og kunstindustriskole under Chrix Dahl (1946–1947). Men allerede høsten 1946 begynte hun på Statens kunstakademi i Oslo under Per Krohg. I 1954 var hun elev ved Kunstakademiet i København.
Ekpressivt og geometrisert
Gudrun Kongelf var konsekvent i sitt valg av formspråk. Hennes komposisjoner domineres av abstrakte og geometriske former. På 1950-tallet kombinerer hun myke linjer og ovaler med tykke, ofte sorte linjer, som deler opp enkelte av elementene eller flatene i motivet. De få, men sterke farger gir et kraftfullt og ekspressivt uttrykk. Hun etterstreber en finstemt balanse mellom følelser og kontroll.
En liten forskjell i formspråket kan vi imidlertid se i hennes fargetresnitt Uten tittel fra 1954. Her kommer det mer lekende og arytmiske til uttrykk ved at formene i større grad er separert slik at elementene i langt større grad er plassert ved siden av hverandre uten overlapping. Dermed får de en friere plass på bildeflaten sammenlignet med formene i mange av maleriene eller serigrafiene. Men det ekpressive fargevalget og de geometriserte formene er gjenkjennelige.
Illustrasjoner
Midt på 1950-tallet illustrerte Kongelf tre diktsamlinger av lyrikeren Finn Bjørnseth. Til disse tre utgivelsene tegnet hun omslag og vignetter: Syv septimer, 1954. Vandreren, 1955 og Til minne om en klode, 1955.
Utsmykningsarbeider
I 1949 utførte Gudrun Kongelf den første store nonfigurative utsmykningen i Norge. Sammen med ektefellen Gunnar S. Gundersen og Ludvig Eikaas dekorerte de hvert sitt store veggfelt i trappehallen i Norden Kjemiske fabrikker. Utsmykningen ble etter hvert så skadet at den ikke lot seg restaurere, og ble overmalt i forbindelse med en oppussing av bygningen.
Vinteren 1950 deltok Gudrun Kongelf og Ludvis Eikaas i arbeidet med Gunnar S. Gundersens vinnerbidrag til utsmykningen av Kunstnerforbundets inngangsfasade.
Les mer i Store norske leksikon
- Gudrun Kongelf i Norsk kunstnerleksikon
- Norsk kunsthistorie
- grafikk
- illustratør
Eksterne lenker
- Gudrun Kongelf i Nasjonalmuseet, Oslo
- Gudrun Kongelf i Haugesund Billedgalleri
Litteratur
- Echoff, Audun (red.). Fokus 1950: Norsk billedkunst i etterkrigstiden. Museet for samtidskunst. Oslo: Spartacus forlag A/S, 1998.
- Hovet, Vilborg S. Den illustrerte boka: Historia om norsk bokillustrasjon. Oslo: Unipub, 2011.
- Huser, Terje. Gunnar S. Gundersen: Offentlige utsmykninger 1949-1980. Utgitt av Sonja Henie og Niels Onstads stiftelser, 1983.
- Kirkholt, Tore. "Kritikk av overflaten: Norske kunstkritikeres møte med det nonfigurative maleriet. Kunst og Kultur, årg. 85, nr. 4 (2002): 194-217.