Hiroshige, Ando (1797 - 1858) [sv]

Hiroshige, Ando (swedish)

Personer med anknytning till Världskulturmuseerna (Statens museer för världskultur) [sv]

Description
Ando Hiroshige, 安藤広重, född 1797 (även 1796 förekommer) i Edo, död 12 oktober 1858 i Edo, japansk konstnär, speciellt känd för sina landskapsbilder (träsnitt). Hiroshige var den siste av de stora utövarna av ukiyo-e. [sv]
Dataset owner
License
Public Domain Dedication (CC0) applies to the information on this page and not any works/objects created by the actor
Last changed
21/01/2018 11:39:47
23/10/2021 07:51:39
Published
Status

URI
http://kulturnav.org/0c341616-017c-478c-80b9-1c8f99843e3c | RDF/XML | JSON-LD
Name
Hiroshige, Ando
Swedish

First name
Ando
Swedish

Last name
Hiroshige
Swedish

Alternative name
Ichiyūsai Hiroshige, Andō Hiroshige, Utagawa Hiroshige
Swedish

Title
konstnär

-Title
konstnär
Swedish
Description
Ando Hiroshige, 安藤広重, född 1797 (även 1796 förekommer) i Edo, död 12 oktober 1858 i Edo, japansk konstnär, speciellt känd för sina landskapsbilder (träsnitt). Hiroshige var den siste av de stora utövarna av ukiyo-e.
Swedish

Birth
1797

-Time
1797
Death
12/10/1858

-Time
12/10/1858
Nationality
English

Norwegian bokmål

Swedish

Norwegian nynorsk

Biography

Utagawa Hiroshige (歌川 広重?, 1797 – October 12, 1858) was a Japanese ukiyo-e artist, and one of the last great artists in that tradition. He was also referred to as Andō Hiroshige (安藤 広重) (an irregular combination of family name and art name) and by the art name of Ichiyūsai Hiroshige (一幽斎廣重). Hiroshige was born in 1797 and named "Andō Tokutarō" (安藤 徳太郎) in the Yayosu barracks, just east of Edo Castle in the Yaesu area of Edo (present-day Tokyo). His father was Andō Gen'emon, a hereditary retainer (of the dōshin rank) of the shōgun. An official within the fire-fighting organization whose duty was to protect Edo Castle from fire, Gen'emon and his family, along with 30 other samurai, lived in one of the 10 barracks; although their salary of 60 koku marked them as a minor family, it was a stable position, and a very easy one — Professor Seiichiro Takahashi characterizes a fireman's duties as largely consisting of revelry.[2] The 30 samurai officials of a barracks, including Gen'emon, oversaw the efforts of the 300 lower-class workers who also lived within the barracks. A few scraps of evidence indicate he was tutored by another fireman who taught him in the Chinese-influenced Kanō school of painting. Legend has it that Hiroshige determined to become a ukiyo-e artist when he saw the prints of his near-contemporary, Hokusai. (Hokusai published some of his greatest prints, such as Thirty-six Views of Mount Fuji, in 1832—the year Hiroshige devoted himself full-time to his art.) From then to Hokusai's death in 1849, their landscape works competed for the same customers. More likely though, like many other low-ranked samurai, Hiroshige's salary was insufficient for his needs, and this motivated him to look into artisanal crafts to supplement his income. It was easy to balance his job and his artistic pursuits, as a fireman was only intermittently busy. (wikipedia, 2011-12-19)

English

Ando Hiroshige, 安藤広重, född 1797 (även 1796 förekommer) i Edo, död 12 oktober 1858 i Edo, japansk konstnär, speciellt känd för sina landskapsbilder (träsnitt). Hiroshige var den siste av de stora utövarna av ukiyo-e. Han förvandlade vardagliga landskap till intima, lyriska scenerier som gjorde honom ännu mer framgångsrik än den samtida Hokusai. Det har sagts att det var Hokusais bilder som först fick Hiroshige att vilja bli konstnär. Han började sin konstnärliga bana som lärling hos Utagawa Toyohiro, en berömd målare. 1812 tog Hiroshige sin lärares namn och började signera sina verk Utagawa Hiroshige. Mellan åren 1811 och 1830 skapade Hiroshige bilder med traditionella motiv, till exempel unga kvinnor och skådespelare. Under de nästkommande femton åren blev han berömd som landskapskonstnär. Hans mästerverk, bildserien Femtiotre raststationer från Tokaido (scener från landsvägen mellan Edo och Kyoto) kom 1833. Han fortsatte med fler högklassiga bildsviter i liknande stil. Hiroshige och Hokusai dominerade populärkonsten i Japan under 1800-talets första hälft. Hiroshiges arbeten var möjligen inte lika kraftfulla eller nyskapande som Hokusais, men på ett poetiskt och ömsint sätt fångade Hiroshige sinnebilden av det japanska landskapet. Hans produktion var mycket stor; totalt åstadkom han han runt 5 400 bilder. (wikipedia, 2011-12-19), Speciellt känd för sina landskapsbilder (träsnitt) Hiroshige var den siste av de stora utövarna av ukiyo-e. Han förvandlade vardagliga landskap till intima, lyriska scenerier som gjorde honom ännu mer framgångsrik än den samtida Hokusai. Det har sagts att det var Hokusais bilder som först fick Hiroshige att vilja bli konstnär. Han började sin konstnärliga bana som lärling hos Utagawa Toyohiro, en berömd målare. 1812 tog Hiroshige sin lärares namn och började signera sina verk Utagawa Hiroshige. Mellan åren 1811 och 1830 skapade Hiroshige bilder med traditionella motiv, till exempel unga kvinnor och skådespelare. Under de nästkommande femton åren blev han berömd som landskapskonstnär. Hans mästerverk, bildserien Femtiotre raststationer från Tokaido (scener från landsvägen mellan Edo och Kyoto) kom 1833. Han fortsatte med fler högklassiga bildsviter i liknande stil. Hiroshige och Hokusai dominerade populärkonsten i Japan under 1800-talets första hälft. Hiroshiges arbeten var möjligen inte lika kraftfulla eller nyskapande som Hokusais, men på ett poetiskt och ömsint sätt fångade Hiroshige sinnebilden av det japanska landskapet. Hans produktion var mycket stor; totalt åstadkom han han runt 5 400 bilder.

Swedish

Residence
, , Japan, Asien [sv]

-Place reference
, , Japan, Asien [sv]
--Place (text)
Japan, Asien
Swedish
Carlotta-SMVK
1000836

-Id
1000836
-System
Carlotta-SMVK
DigitaltMuseum
021037461419
-Id
021037461419
-System
DigitaltMuseum