Karl Schmidt-Rottluff
var en tysk maler og grafiker. Han var en sentral aktør i den tyske ekspresjonismen og grunnla kunstnergruppen Brücke sammen med Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel og Fritz Bleyl i 1905.
Gruppemedlemmene møttes som arkitekturstudenter på det tekniske universitetet i Dresden, men Schmidt-Rottluff ga tidlig opp studiene for å satse på kunsten. Han var i likhet med sine Brücke-kollegaer hovedsakelig selvlært. Schmidt-Rottluffs tidlige arbeider ble preget av en intens koloritt påført med kraftfulle penselstrøk i store fargeflater. Hovedinspirasjonene var Vincent van Gogh og Henri Matisse samt kunst fra Stillehavsøyene og Afrika. Han spesialiserte seg på landskapsskildringer og malte også motiver fra Norge under et opphold i Hardanger sommeren 1911. Ved siden av malerier var han svært aktiv innen grafikk og spesielt tresnitt.
Høsten 1911 forflyttet Brücke-gruppen seg til Berlin. Der ble de mer uavhengig av hverandre og utviklet gradvis mer individuelle formspråk. For Schmidt-Rottluff ble stilistiske elementer hentet fra kubismen og futurismen samt en fornyet interesse for primitivistisk skulptur spesielt viktige faktorer. Han begynte også selv å jobbe med skulptur i 1912. I hans malerier fikk formene et mer geometrisk preg, linjebruken ble mer dynamisk og repetitiv, og i større grad enn resten av gruppekollegaene var han opptatt av volum og plastisitet. Til tross for at resten av Brücke-kunstnerne hadde dyrket en sterk interesse for nakenakter i lang tid så var det først på denne tiden at dette også ble et hovedmotiv for Schmidt-Rottluff.
På 1920-tallet ble kunsten hans mer dempet og harmonisk, noe som førte til at den mistet mye av den tidligere kraften og intensiteten. Etter nazistenes maktovertagelse var Schmidt-Rottluff blant de hardest unngjeldende kunstnerne — i 1936 fikk han forbud mot å stille ut, og i 1941 fikk han forbud mot å lage kunst overhodet. 609 av hans verk ble stemplet som «entartet» og fjernet fra tyske kunstsamlinger. Etter andre verdenskrig gjenopptok han et aktivt kunstnervirke og ble også ansatt som professor ved Høyskolen for billedkunst i Berlin i 1947.
Schmidt-Rottluff er representert med maleriet Badende på Stranden (1922) i Nasjonalgalleriet (deponert av Sparebankstiftelsen DNB). I tillegg er et titalls grafiske verk i museets eie.
Les mer i Store norske leksikon- Brücke
- ekspresjonisme
- Kunst i Tyskland