Helgerudin kirkko (norj. Helgerud kirke) on Bærumin kunnassa Akershusin läänissä Norjassa sijaitseva tiilikirkko vuodelta 1982.
[fi]Other languages: Helgerud kirke, Bærum (norwegian bokmål)
Helgerud kirke er en arbeidskirke fra 1982 på Gjettum i Bærum kommune i Oslo bispedømme. Den er hovedkirke i Helgerud menighet, opprettet i 1976 ved at det tidligere Vestre Bærum prestegjeld ble delt i de tre nye menighetene Bryn, Helgerud og Tanum kirke. Helgerud menighet omfatter det sentrale området fra Sandvika sentrum mot Valler, Dønski, Rud, Gjettum, Hauger og til Kolsås.
Helgerud kirke er bygget i rød tegl og er tegnet av arkitekt Harald Hille. Kirken ble innviet i mars 1982 av daværende biskop Andreas Aarflot. Kirken ligger på et lite høydedrag ovenfor Sandvika like ved Bærum sykehus og med Kolsåstoppen i nordøst. Ved tilkopling av kirkesal og menighetssal har kirken på det meste 650 sitteplasser. I tårnfoten finnes et mindre kapell, i hovedetasjen finnes for øvrig en egen kirkestue samt kjøkken og sakristi. En separat kontoravdeling er bygget sammen med hovedbygningen. I underetasjen finnes barne- og ungdomsavdeling samt barnehage.
Kirkerommet har et kvadratisk grunnplan med diagonal akse og avsneiede hjørner, slik at rommet danner en tilnræmet avrundet form. Interiøret er malt i hvitt.
Det sentrale kunstverk i kirken er det vevede alterteppet Jul, påske, pinse av billedkunstneren Håkon Stenstadvold og vevet av Synnøve Thorne. Billedteppet var produsert flere år før kirken ble oppført, men det var Stenstavolds ønske at det skulle henge i den planlagte Helgerud kirke. Billedteppet ble derfor retningsgivende for utformingen av kirkerommet.
Kirken har et stort orgel med plass til 36 stemmer, der foreløpig bare første byggetrinn med 29 stemmer er fullført. Orgelet er bygget av orgelbyggeren Eystein Gangfløt i Fredrikstad og er det største orgel denne orgelbyggeren leverte. Ansvarlig for intonasjon var Jan Ryde. Orgelet har bl.a. horisontale spanske trompeter i fasaden (Toledotrompet 8'). Orgelet markerte ved innvielsen i september 1982 et gjennombrudd for en ny, kvalitetsorientert æra i norsk orgelbygging og med påvirkning fra romantiske klangidealer. Kirken og orgelet er mye benyttet til konserter og plateopptak.
[no]