Norsk etnologisk gransking (NEG) vart stifta i 1946, og er i dag ein seksjon ved Norsk Folkemuseum. Det er eit arkiv som driv innsamling og bearbeiding av muntleg tradisjonsstoff frå fortid og notid gjennom utsending av spørjelister.
[nn]
Norsk etnologisk gransking (NEG) ble stiftet i 1946, og er i dag en seksjon ved Norsk Folkemuseum. Det er et kulturhistorisk arkiv som driver innsamling og bearbeiding av folks egne opplysninger om hverdagsliv og fest, i fortid og nåtid, gjennom utsending av spørrelister. Spørrelistene har blitt sendt til faste meddelere, og andre der temaet tilsier det, og tallet på meddelere har variert fra 63 til 1100.
NEG sprang ut fra miljøer ved Norsk folkemuseum, med Marta Hoffman som drivende kraft, ...
NEG sprang ut fra miljøer ved Norsk folkemuseum, med Marta Hoffman som drivende kraft, ...
Kulturdirektoratet forvalter informasjonen på denne siden
19.03.2024 21:52:36
23.03.2024 08:13:22
Publisert
Norsk etnologisk gransking
Norsk etnologisk gransking (NEG) ble stiftet i 1946, og er i dag en seksjon ved Norsk Folkemuseum. Det er et kulturhistorisk arkiv som driver innsamling og bearbeiding av folks egne opplysninger om hverdagsliv og fest, i fortid og nåtid, gjennom utsending av spørrelister. Spørrelistene har blitt sendt til faste meddelere, og andre der temaet tilsier det, og tallet på meddelere har variert fra 63 til 1100.
NEG sprang ut fra miljøer ved Norsk folkemuseum, med Marta Hoffman som drivende kraft, og etter inspirasjon og mønster fra tilsvarende institusjoner i andre nordiske land. Hoffmann ble ansatt som den første lederen for NEG, men gikk snart tilbake til stillingen sin som konservator ved Norsk Folkemuseum, og ble erstattet av Hilmar Stigum. I tillegg arbeidet Lily Weiser-Aall, Andreas Ropeid og Rigmor Frimannslund Holmsen i NEG den første tiden. I 1974 ble institusjonen fysisk flyttet til lokaler i Sjøfartsmuseet, og i 1987 ble den en egen stiftelse.
De første spørrelistene tok for seg eldre tradisjon knyttet til materiell kultur – eksempler på temaer er Ard og plog og Bordskikk til hverdags. Meddelerne ble oppfordret til å fortelle både om egne erfaringer og om hvordan skikken var i deres miljø eller bygdelag - de skrev altså som representanter for et område. Med tida fikk spørrelistene et mer personlig preg, og de tok heller ikke bare tak i livet i eldre bondesamfunn, men også urbane og samtidige forhold. Eksempler er NEG-spørreliste 174 om russeklær fra 1997, eller undersøkelsen om minnemarkeringene etter 22.juli som ble foretatt i 2011.
De fleste spørrelistene har blitt sendt ut og besvart per papir og post, men fra 2012 har NEG også arbeidet med digitale spørreundersøkelser. Arkivet har også andre materialgrupper enn spørrelistesvarene, blant annet en stor dagboksamling, En dag i Norge, med ca. 17 000 dagbøker fra 26. april 1995.
02.12.2014 ble spørrelistesvarene til Norsk etnologisk gransking innskrevet i Norges dokumentarv, som er en gren av det internasjonale UNESCO-programmet Memory of the World.
13.10.2016 lanserte Norsk etnologisk gransking nettstedet Minner.no, med ambisjonen at det skal utvikles til å bli en felles arbeidsplattform for kulturhistoriske innsamlinger i Norge.
NEG sprang ut fra miljøer ved Norsk folkemuseum, med Marta Hoffman som drivende kraft, og etter inspirasjon og mønster fra tilsvarende institusjoner i andre nordiske land. Hoffmann ble ansatt som den første lederen for NEG, men gikk snart tilbake til stillingen sin som konservator ved Norsk Folkemuseum, og ble erstattet av Hilmar Stigum. I tillegg arbeidet Lily Weiser-Aall, Andreas Ropeid og Rigmor Frimannslund Holmsen i NEG den første tiden. I 1974 ble institusjonen fysisk flyttet til lokaler i Sjøfartsmuseet, og i 1987 ble den en egen stiftelse.
De første spørrelistene tok for seg eldre tradisjon knyttet til materiell kultur – eksempler på temaer er Ard og plog og Bordskikk til hverdags. Meddelerne ble oppfordret til å fortelle både om egne erfaringer og om hvordan skikken var i deres miljø eller bygdelag - de skrev altså som representanter for et område. Med tida fikk spørrelistene et mer personlig preg, og de tok heller ikke bare tak i livet i eldre bondesamfunn, men også urbane og samtidige forhold. Eksempler er NEG-spørreliste 174 om russeklær fra 1997, eller undersøkelsen om minnemarkeringene etter 22.juli som ble foretatt i 2011.
De fleste spørrelistene har blitt sendt ut og besvart per papir og post, men fra 2012 har NEG også arbeidet med digitale spørreundersøkelser. Arkivet har også andre materialgrupper enn spørrelistesvarene, blant annet en stor dagboksamling, En dag i Norge, med ca. 17 000 dagbøker fra 26. april 1995.
02.12.2014 ble spørrelistesvarene til Norsk etnologisk gransking innskrevet i Norges dokumentarv, som er en gren av det internasjonale UNESCO-programmet Memory of the World.
13.10.2016 lanserte Norsk etnologisk gransking nettstedet Minner.no, med ambisjonen at det skal utvikles til å bli en felles arbeidsplattform for kulturhistoriske innsamlinger i Norge.
Norsk etnologisk gransking (NEG) ble stiftet i 1946, og er i dag en seksjon ved Norsk Folkemuseum. Det er et kulturhistorisk arkiv som driver innsamling og bearbeiding av folks egne opplysninger om hverdagsliv og fest, i fortid og nåtid, gjennom utsending av spørrelister. Spørrelistene har blitt sendt til faste meddelere, og andre der temaet tilsier det, og tallet på meddelere har variert fra 63 til 1100.
·
Wikipedia (via Wikidata) ·
23.03.2024 08:13:22
08.1946
NEG
128 Referanser i KulturNav, viser de 5 første:
- Alver, Bente Gullveig (1941 - 2020)
- Aust-Agder museum og arkiv IKS (Museum, Arkiv)
- Bandle, Oskar Ernst (1926 - 2009)
- Barmen, Sverre (1906 - 1986)
- Bekhterev Norge
dd3bd9c3-21ac-4e2a-847c-876512647d32
fc997d92-0f6e-4385-833c-4fe251619ec4_SHARED
Nei
root | 19.03.2024 21:52:36 | |
Ulf Bodin (KulturIT) | KulturIT | 10.06.2021 07:01:39 |
Audun Kjus (Norsk Folkemuseum) | Norsk Folkemuseum (NF - Museum) | 17.11.2016 14:24:11 |
17.11.2016 14:17:51
root
19.03.2024 21:52:36
Status | Lagret av | Tidspunkt |
---|---|---|
Publisert | Ulf Bodin (KulturIT) | 17.05.2021 09:53:43 |
Erstatt | Lagret | Lagret av |
---|---|---|
10.06.2021 07:01:39 | 10.06.2021 07:00:43 | Ulf Bodin (KulturIT) |
10.06.2021 07:00:43 | 09.06.2021 15:38:00 | Ulf Bodin (KulturIT) |
17.05.2021 09:53:43 | 05.05.2021 08:58:54 | Ulf Bodin (KulturIT) |
05.05.2021 08:58:54 | 05.05.2021 08:58:51 | Ulf Bodin (KulturIT) |
05.05.2021 08:58:51 | 05.05.2021 08:58:46 | Ulf Bodin (KulturIT) |
05.05.2021 08:58:46 | 04.05.2021 17:02:01 | Ulf Bodin (KulturIT) |
04.05.2021 17:02:01 | 04.05.2021 17:01:00 | Ulf Bodin (KulturIT) |
04.05.2021 17:01:00 | 04.05.2021 17:00:42 | Ulf Bodin (KulturIT) |
04.05.2021 17:00:42 | 04.05.2021 17:00:19 | Ulf Bodin (KulturIT) |
17.11.2016 14:47:17 | 17.11.2016 14:24:11 | Audun Kjus (Norsk Folkemuseum) |
17.11.2016 14:47:17 | 17.11.2016 14:47:17 | Audun Kjus (Norsk Folkemuseum) |
17.11.2016 14:24:11 | 17.11.2016 14:23:14 | Audun Kjus (Norsk Folkemuseum) |
17.11.2016 14:23:14 | 17.11.2016 14:22:41 | Audun Kjus (Norsk Folkemuseum) |
17.11.2016 14:22:41 | 17.11.2016 14:17:51 | Audun Kjus (Norsk Folkemuseum) |