Anna Margrethe Norum (født 11. februar 1914 i Vadsø, død 23. mars 1979 i Oslo) var en norsk kunstmaler, kjent for sine forenklede malerier.
Hun var datter av presten Alf Bjørnskau Bastiansen (1883–1965) og Petra Astrup (1888–1949). Moren var av slekten Astrup og søster til kunstneren Nikolai Astrup (1880–1928). Hun var søster av Peter Bastiansen, som produserte godteri i Venezuela, og kjemiprofessor Otto Bastiansen. Oppveksten var i Balsfjord og på Hvaler der faren var prest.
Etter examen artium i Drammen, studerte hun ved Tegneskolen og ved Kunstakademiet under Jean Heiberg som virket der fra 1935–55. Hennes debut ved Høstutstillingen var i 1945. Året 1950–51 tilbrakte hun på studiereise til Sicilia sammen med sin ektemann, oversetteren Tryggve Norum (1911–87). Verket «Cappucinermunken» ble til i denne perioden. På 50-tallet bosatte ekteparet seg på Ekely, kunstnerkolonien på Edvard Munchs tidligere bosted.
Freske-teknikken ble finslipt hos Elof Riseby i København, hvorpå hun i 1953 debuterte i Unge Kunstneres Samfund med en rekke bymotiver, som «Høy himmel», «Ved Middelhavet», «Sydlands hage» og «Fyrtårnet». Kunstkritikeren Johan Fredrik Michelet beskrev «en følsom klang i hennes dempede farger» ved juleutstillingen i Galleri KB (Kaare Berntsen) 1956, men mente at de var lite poengterte. Samme kritiker mente «Fyret i gråvær», «Høyspenning», «Ensomhet», «Kuling» og «Rødt i det grønne» fra Galleri Per i 1964, hadde svært variert formspråk og grader av abstraksjon. Tjue bilder fra Vietnam, blant annet «Drept jord», ble i 1968 stilt ut i Kunstnerforbundet. Hun hadde separatutstillinger i flere norske byer, såvel som i Caracas i Venezuela.
Norum oversatte også en del bøker, samt var formann i Landsforbundet norske malere. Etter hennes død i 1979 ble hun av forbundet i 1982 hedret med en egen utstilling av 22 av hennes verker.