Victor Hugo
var en fransk dikter og en av de fremste skikkelser i fransk kulturliv. Han var produktiv i 60 år, og skrev lyrikk, skuespill, romaner, reisebrev, litterær teori og politiske pamfletter.
Hugo regnes blant de fremste representantene for romantikken i Frankrike, men mange av verkene hans har klare realistiske trekk, og hans lyrikk peker fremover mot symbolismen. Han tok ivrig del i århundrets politiske liv, var i sin ungdom rojalist, men inntok senere en uavhengig liberal og radikal holdning. I 1851 gikk han sterkt ut mot keiser Napoleon 3 og dro i frivillig eksil til de engelske Kanaløyene, der han ble til keiserdømmets fall i 1870. Mange av hans betydeligste verk ble til i denne perioden.
Hans livssyn er preget av en udogmatisk religiøsitet der elementer fra kristendommen forenes med en sterk utviklingstro. Han beskriver ofte det onde og det gode som to nærmest jevnbyrdige krefter i en uforsonlig kamp. Hele forfatterskapet er preget av stadige endringer i hans filosofiske, politiske og sosiale standpunkter.
LyrikkHugo debuterte som lyriker med Odes (1822, 1824); deretter fulgte blant annet den formelt nyskapende samlingen Les Orientales (1829), Les Feuilles d'automne (1831), Les Voix intérieures (1837) og Les Rayons et les ombres (1840). Samlingen Les Châtiments (1853) består særlig av politiske stridsdikt. Diktene i Les Contemplations (1856) er i stor grad religiøse og metafysiske, men blant de fineste er enkelte korte, personlige dikt der han minnes sin avdøde datter Léopoldine.
Hans lyriske hovedverk er La Légende des siècles (1859–1883; norsk gjendiktning ved Bjørnstjerne Bjørnson, Århundredernes legende, 1911; Århundrenes legende, modernisert av Helge Hagerup, 1987), en storslått fremstilling av menneskehetens historie. I Les Chansons des rues et des bois (1865) merkes tydelige realistiske og naturalistiske trekk.
Hugos styrke som lyriker ligger egentlig ikke så mye i følelsen, som kan være grunn, som i hans enestående evne til å skape bilder. Han forandret også den aleksandrinske verseformen: ved å dele verselinjene i tre rytmiske enheter skapte han det såkalte «romantiske» vers.
DramatikkBlant Hugos mest kjente dramatiske verker er Cromwell (1827), Hernani (1830), Lucrèce Borgia (1833) og Ruy Blas (1838). Hans skuespill omfattes ikke lenger med samme interesse, men de har hatt stor betydning i fransk teaterhistorie. Forordet til Cromwell er et viktig litteraturteoretisk skrift. Hans tese går ut på at hver tidsepoke har sin form for diktekunst; dramaet er den form som svarer til hans samtid. Det er den sjangeren hvor alle sider ved livet, det sublime og det groteske, skjønne og uskjønne, gode og onde, kommer til uttrykk på lik linje.
Hugo tar avstand fra den strenge inndelingen i komedie og tragedie ut fra det syn at livet ikke kjenner et slikt absolutt skille. I det hele setter han livets mangfoldighet, tingenes særpreg og lokalfarge, det individuelle, opp mot klassisismens søken etter det generelle. Hans dramatikk vakte stor debatt; berømt er «Hernani-slaget» i Comédie-Française mellom hans tilhengere, de unge romantiske dikterne, og det tradisjonsbundne borgerskapet.
RomanerHugos romaner har fått en stor leserkrets; mange av dem er oversatt til norsk, i flere utgaver. I Notre-Dame de Paris (1831; norske oversettelser henholdsvis Notre-Dame, Notre-Dame-kirken i Paris, Ringeren i Notre-Dame og Ringeren fra Notre-Dame, første oversettelse i 1901) skildrer han Paris mot slutten av middelalderen, med domkirken og det myldrende folkelivet i sentrum. Les Misérables (1862; norske oversettelser henholdsvis Elendighedens Ofre, Samfundets Forskydte, Samfundets ulykkelige, De elendige og Dei bannstøytte, første oversettelse i 1862-1863) er preget av sosial patos og mystisk utviklingstro. Quatre-vingt-treize (1874; norsk tittel Tri-og-nitti eller 1793, første oversettelse under tittelen Aaret 1793 i 1874) er henlagt til revolusjonstiden. I Le dernier Jour d'un condamné (1829) kjempet han for avskaffelse av dødsstraffen.
Han skrev i tillegg en rekke satiriske politiske pamfletter, blant annet Napoléon le petit (1852), der han gjorde narr av Napoleon 3. Fordi Napoleon 1 ble omtalt som «Napoléon le grand» – Napoleon den store – bestemte Hugo seg for å kalle hans nevø, Napoleon 3, for «Napoléon le petit», altså Napoleon den lille.
BetydningHugo ble på slutten av 1800-tallet betraktet som Frankrikes nasjonaldikter, en dikterhøvding i enda høyere grad enn for eksempel Bjørnstjerne Bjørnson i Norge. Senere kjølnet franske kritikeres begeistring, og man fremhevet ujevnheten i hans omfattende produksjon og hans ofte manglende sans for nyanser og likevekt.
Moderne kritikk legger særlig vekt på hvordan det visjonære og det sosiale forenes hos ham, uavhengig av samtidens litterære strømninger.
AdaptasjonerEn rekke operaer er basert på Hugos verker, blant annet Giuseppe Verdis Ernani (1844) og Rigoletto (1851; etter Le Roi s'amuse) og Gaetano Donizettis Lucrezia Borgia (1832). Felix Mendelssohn-Bartholdy skrev en ouvertyre til Ruy Blas (1839).
Notre-Dame de Paris er filmatisert i 1923, 1939 og 1956, med henholdsvis Lon Chaney, Charles Laughton og Anthony Quinn som ringeren Quasimodo, og ble dessuten laget som helaftens tegnefilm fra Disney i 1996. Erik Bøgh brukte verket som utgangspunkt for et syngespill, Esmeralda, i 1859.
Les Misérables har vært filmatisert en rekke ganger, og har i de senere år også nådd et stort publikum i form av musikalversjonen fra 1980.
Et utvalg verker Lyrikk Odes 1822, 1824 Odes et ballades 1826 Les Orientales 1829 Les Feuilles d'automne 1831 Les Chants du crepuscule 1835 Les Voix intérieures 1837 Les Rayons et les ombres 1840 Les Châtiments 1853 Les Contemplations 1856 La Légende des siècles 1859, 1877, 1883 Les Chansons des rues et des bois 1865 L'Année terrible 1872 L'Art d'être grand-père 1877 Les quatre Vents de l'esprit 1881 Utgitt posthumt: La Fin de Satan (skrevet 1854–60) 1886 Toute la lyre 1888, 1893 Dieu (skrevet 1855) 1891 Les Années funestes, 1852–1870 1898 Dramatikk Cromwell 1827 Amy Robsart 1828 Marion de Lorme 1829 Hernani 1830 Le Roi s'amuse 1832 Lucrèce Borgia 1833 Marie Tudor 1833 Angelo, tyran de Padoue 1835 Ruy Blas 1838 Les Burgraves 1843 Utgitt posthumt Théâtre en liberté (skrevet etter 1854) 1886 Romaner Han d'Islande 1823 Bug-Jargal 1826 Le dernier Jour d'un condamné 1829 Notre-Dame de Paris 1831 Claude Gueux 1834 Les Misérables 1862 Les Travailleurs de la mer 1866 L'Homme qui rit 1869 Quatre-vingt-treize 1874 Litteraturkritikk og politiske pamfletter Cromwell (forordet) 1827 Littérature et philosophie melées 1834 Napoléon le petit 1852 William Shakespeare 1864 Histoire d'un crime (skrevet 1852) 1877 Flere norske oversettelser- Han d'Islande (1823; norsk oversettelse henholdsvis Iislænderen i Norge, 1831 og Fangen på Munkholmen, 1996)
- Bug-Jargal (1826; norsk oversettelse av Sigurd Høst i 1930)
- Cromwell (1827; norsk oversettelse Forord til Cromwell, 1980)
- Les Travailleurs de la Mer (1866; norsk oversettelse Havets arbeidere, 1929)
- L'Homme qui rit (1869; norsk oversettelse henholdsvis Manden som ler, 1869 og Mannen som ler, 1930)
- Choses vues (1887; norsk oversettelse Seet og oplevet : Livserindringer, 1888)
- romantikken – litterær periode
- Frankrikes litteratur
- Teater i Frankrike
- Frankrikes historie
- Hugos bøker i Open Library
- Hugos bøker i Project Gutenberg
- Hugos bøker som lydbøker i LibriVox
- Hugo på norsk: bøker i Nasjonalbiblioteket
- Barrère, Jean-Bertrand: La fantaisie de Victor Hugo, [nouvelle éd.], 1972–73, 3 b., isbn 2-252-01532-2
- Brombert, Victor: Victor Hugo and the visionary novel, 1984, isbn 0-674-93550-0
- El Makki, Laura og Gallienne, Guillaume: En sommer med Victor Hugo, oversatt fra fransk av Agnete Øye, med gjendiktninger av Jan Jakob Tønseth, Oslo, Solum Bokvennen, 2017
- Gaudon, Jean: Le temps de la contemplation: l'oeuvre poétique de Victor Hugo des Misèresau Seuil du gouffre, 1969
- Guillemin, Henri: Victor Hugo par lui-même, 1951
- Hagen, Ingeborg Refling: Victor Hugo. Brev fra fangenskap, 1972, Suttung, isbn 8270660086 (Nasjonalbiblioteket)
- Juin, Hubert: Victor Hugo, 1980–86, 3 b
- Maurois, André: Olympio, ou la vie de Victor Hugo, 1954
- Robb, Graham: Victor Hugo, 1997, isbn 0-330-33707-6
- Rubow, Paul V.: Victor Hugos lyrik: studier over de ældre digtsamlinger, 1943
- Stephens, Bradley: Victor Hugo (Critical Lives). Reaktion Books. isbn 978-1789140842
- Tieghem, Philippe van: Victor Hugo : un génie sans frontières: dictionnaire de sa vie et de son oeuvre, 1985
- Ubersfeld, Anne: Le roi et le bouffon: étude sur le théâtre de Hugo de 1830 à 1839, 1974
- Aarnes, Asbjørn: «Bjørnstjerne Bjørnson og Victor Hugo», Edda 3, 1996, s. 212-219